A Tribute to Halim El-Dabh DJ-Set by Esclé

A Tribute to Halim El-Dabh

In fascination for the outstanding work of Halim El-Dabh, we will get to hear a compilation of pieces compiled by Simon Clement (esclé). 

Halim El-Dabh was a musician, music ethnologist, mastermind composer, agricultural engineer, professor at Kent State, Howard, and Haile Selassi University.
He has conducted ethnomusicological research in Egypt as well as many African countries. Within the African Diaspora, his research includes Brazil, Jamaica, and the United States.
At the same time, he was fascinated with the elements of sounds and of noise.
In the early 1940’s El-Dabh created, using traditional ritual songs, what came to be called  “The Elements of Zaar”, (Ta’abir al-Zaar) which could be one of the first tape music „musique concrete“ pieces in history. It was constructed with the use of a “wire recorder”, which is considered to be the predecessor of the tape recorder.
Halim El-Dabh died on 2 September 2017, his influence and works will life and inspire forever.

http://www.halimeldabh.com/

Photo by Gary Harwood, Kent State University

Aus der Faszination für das Lebenswerk Halim El-Dabhs heraus werden wir von Simon Clement (esclé) eine Zusammenstellung verschiedener Werke aus El-Dabhs Arbeit zu hören bekommen. 

Halim El-Dabh, der 1921 in Kairo zur Welt kam, war Musiker, Musik-Ethnologe, Komponist und Agraringenieur. Als Professor lehrte er an den Universitäten Kent State, Howard und Haile Selassi.
El-Dabh betrieb Musik-Ethnologische Forschungen in Ägypten, Äthiopien, dem Kongo, Guinea, Mali Marokko, Niger, Nigeria, Senegal, Südafrika, dem Sudan und Zaire.
Im Zuge der afrikanischen Diaspora waren auch Brasilien, Jamaika und die USA Teil seiner Forschungen.
Er hatte er ein besonderes Interesse an den Elementen von Klängen und Geräuschen und der traditionellen Musik arabischer, afrikanischer und sogar altägyptischer Musik.
In den frühen 1940ern erarbeitete El-Dabh mithilfe von Feldaufnahmen traditioneller Riten „The Elements of Zaar“ (Taʼabir al-Zaar), was als eines der ersten auf Tonbamd aufgezeichneten „musique concrete“ Stücke gesehen werden kann. Das Stück wurde mithilfe eines „Wire Rekorders“ aufgenommen, welcher als Vorgänger des Kassettenrekorders gilt.
Halim El-Dabh starb am 2. September 2017, seine wertvolle Forschungsarbeit und Musik werden aber für immer inspirieren und weiter leben.

http://www.halimeldabh.com/

Photo by Gary Harwood, Kent State University